نیازمندی های پرداخت های خرد (Micropayment) در بانکداری الکترونیک

پرداخت خرد چیست؟پرداختی است که داری دو ویژگی زیر باشد:پرداخت خرد
1-در ارتباط با فعالیت های روزانه مشتریان است و به تعداد زیاد انجام می شوند.

2-مبالغ پرداخت کم است.

3-در طبقه بندي صورت گرفته در‌‌ايران اقلام زير 50 ميليون ريال،‌ پرداخت خرد تلقي مي‌شود.
این پرداخت ها امروزه بسیار رایج هستند،مثلا زمانی که شما یک DVD بازی از یک فروشگاه الکترونیکی خریداری می کنید.
پرداخت های خرد باید دارای ویژگی هایی باشند که در زیر به مهترین آنها اشاره می کنم:

1- تعداد خریداران:در پرداخت های خرد معمولا تعداد خریداران زیاد است و مبلغ پرداخت آنها کم است.بنابراین متد پرداخت باید به نحوی طراحی گردد که خریداران بسیاری امکان استفاده از آن را داشته باشند.

2-امنیت تراکنش ها (Transactions Security):اطلاعات مالی خریدار و محتویات خرید وی باید به روش امنی بین مشتری،بانک و فروشنده مبادله شود در این روش باید محرمانگی و تمامیت داده های در هنگام انتقال حفظ شود.منظور از تمامیت داده ها این است پیام ارسال شده نتواند تغییر کند.برای این منظور ارتباطات میان فروشنده ،خریدار و  بانک می تواند با استفاده از پروتکل SSL صورت پذیرد.

3- امنیت اطلاعات خریدار:اطلاعات خرید باید به نحوی بین فروشنده و بانک توزیع شود که نه بانک از اطلاعات خرید مشتری اطلاع پیدا کند و نه فروشنده از اطلاعات حساس مالی خریدار در بانک اطلاعی حاصل کند و هرکدام تنها اطلاعات مربوط به خود را دریافت کنند.برای این منظور اطلاعات حساس مالی خریدار مستقیما در اختیار بانک قرار می گیرد.

4- عدم انکار فروشنده و خریدار:اطلاعات خرید باید به نحوی میان فروشنده وبانک مبادله شود که خریدار بتواند پرداخت پول را اثبات و فروشنده نتواند پرداخت توسط مشتری را انکار کند و همچنین فروشنده بتواند عدم دریافت مبلغ خرید خود را اثبات نماید.برای این منظور باید قابلیت پیگیری برای فروشنده امکان پذیر باشد،بدین صورت که فروشنده از هویت خریدار اطلاعی نداشته باشد اما کلید مشترکی از هر خرید در اختیار او،خریدار و بانک قرار داشته باشد تا هر یک بتوانند به کمک هم وضعیت فرایند خرید را پیگیری کنند.برای این منظور می توان یک رسید دیجیتالی به فروشنده و خریدار داد تا هر دو بتوانند ادعاهای خود را اثبات کنند.

5- سادگی:پروتکل های پرداخت الکترونیکی درعین حال که باید امن باشند اما باید سادگی استفاده را هم مد نظر قرار دهند تا برای عموم قابل استفاده باشد.

6-اعتماد:پرداخت خرد از آنجاییکه گذرا است بنابراین باید به نحوی باشد که خریدار مجبور نباشد فروشنده را بشناسد و به او اعتماد داشته باشد،برای این منظور سازمان ثالثی (که معمولا به این سازمان  CA یا Acquirer می گویند)باید این اعتماد را فراهم سازد تا خریدار بتواند به واسطه اعتماد به سازمان ثالث خرید خود را انجام دهد.به عنوان نمونه می توان به Verisign به عنوان یک CA معتبر در سطح بین المللی اشاره کرد.در ایران سازمانی که اعتماد را برقرار می سازد همان بانک است.

7- پشتیبانی از تکنولوژی های مختلف:فروشنده باید بتواند سایت فروش خود را با تکنولوژی دلخواه خود پیاده سازی نماید و متد پرداخت،محدودیتی را از این جهت بر او تحمیل ننماید.برای این منظور می توان از Web Service ها استفاده کرد بدین صورت فروشنده می تواند با فراخوانی متدهای مربوطه امکان فروش اینترنتی را برای خود فراهم سازد.

توجه کنید که تراکنش ها درپرداخت های خرد باید داری هزینه کمی باشند،برای این منظور می توان از روش های زیر استفاده کرد:
– هر تراکنش به صورت جداگانه تایید نشود.
– کارت های پیش پرداخت
– گروه بندی تراکنش ها
– از رمزنگاری متقارن استفاده شود.

Advertisements

برچسب‌ها: ,

2 پاسخ to “نیازمندی های پرداخت های خرد (Micropayment) در بانکداری الکترونیک”

  1. arshadeeghtesad Says:

    تجمع مردم مقابل منزل کروبی و تیراندازی محافظان کروبی

  2. کلانتر Says:

    سلام
    خوشحال میشم اگه بتونم با شما تبادل لینک داشته باشم
    http://www.funkhoone.com

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: