10 دلیل برای اینکه شغل خود را در حوزه IT ترک کنید

کارکردن در حوزه فناوری اطلاعات دارای مزیت های زیادی است،اما بسته به موقعیت شما،ممکن است برای شما گزینه های کاری دیگری هم وجود داشته باشد.Jack Wallen به تعدادی از دلایلی که می تواند موجب شود تا متخصصان IT کار خود را رها کنند اشاره می کند.خودم به شخصه با برخی از مواردی که آقای Wallen اشاره می کند موافق هستم و اکثر آنها دغدغه های افرادی است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند اما آن را دلیل ترک شغل و رشته ام نمی بینم،گرچه گاهی اوقات از تکنولوژی دلسرد می شوم اما مدت کمی طول می کشد تا آن را فراموش کنم و با همه سختی ها به آن عشق می ورزم و مزایای آن را بر معایبش ترجیح می دهم.امیدوارم شما هم اینگونه باشید.

10 Reasons to Leave you job in IT!
آیا شما هم دوست دارید در اولین فرصت کار خود را رها کنید؟خجالت نکشید!همه ی ما می دانیم که IT یکی از پر استرس ترین شغل هایی است که شما می توانید انتخاب کنید و متاسفانه دانشگاه ها به شما یاد نمی دهند که چگونه در مدت طولانی با این استرس کنار بیاید.در زیر به تعدادی از دلایلی که موجب ترک شغل مورد علاقه تان در IT می شود اشاره می کنیم:

1- استرس

هیچ وقت به کسی اجازه ندهید که بگوید شغل شما در حوزه IT راحت است.به ندرت پیش می آید که کسی در این رشته کار کند و استرس نداشته باشد.به یاد داشته باشید که IT یعنی مدیریت بحران!!زمانی که شما در این شغل ها کار می کنید بهتر است که همه چیز را به درستی انجام دهید در غیر اینصورت ممکن است کار خود و قرار داد کاریتان را از دست بدهید.این حالت زمانی بدتر می شود که این استرس به ندرت شما را رها می کند.همچنین هر روز بیشتر از آنچه که فکر می کردید باید کار کنید.

2- زمان کاری

اگر شما دنبال کاری هستید که از شنبه تا 4 شنبه از ساعت 8 صبح – 5 بعدازظهر انجام دهید بهتر است دنبال شغل دیگری باشید.IT شغل 7 روز هفته و 24 ساعته است.علاوه بر اینکه شما مجبور هستید در ساعات کاری در دفتر کار کنید ناچارا در خارج از شرکت هم باید سعی کنید مهارت های خود را توسعه دهید تا از همکاران خود بهتر باشید.همچنین دوستان،فامیل و افراد آشنا هم می خواهند به صورت مجانی از اطلاعات شما استفاده کنند تا مشکلات خود را حل کنند!

3 – درآمد

اگر شما به صورت آزاد کار می کنید پر استرس ترین قسمت کار، در آمد است.من بسیاری از مشاوران را می شناسم که برای دریافت پول خود ناچار به استفاده از وکیل شده اند.اگر شما کار آزاد (Free lancing) انجام می دهید و مشتری پول شما را ندهد،شما خرج خورد و خوراک خود را نمی توانید در بیاورید زیرا شما حقوق ماهانه ای دریافت نمی کنید و اینجاست که استرس زیادی به شما وارد می شود.داشتن ارتباطات خوب با افراد می تواند موجب شود تا شما بتوانید پول خود را بگیرید و مشتریان زیادی هم برای خود پیدا کنید.

4-افراد

من از گفتن این مورد نفرت دارم.مدت ها قبل من فرد مثبت نگر،مردم دوست و مهربانی بودم اما بعد از حضور در کسب و کار مشاوره متوجه شدم که مورد سوء استفاه قرار می گیرم و یا پول من را نمی دهند یا کمتر از آنچه حق من است به من می دهند.این یک مبارزه دایمی برای رد این حقیقت است.نمی توان به طور کلی گفت که همه افراد بد هستند اما وقتی شما کلاه IT به سر دارید مردم با دید متفاوتی به شما نگاه می کنند.شما هم یک ناجی و هم یک گناه کار هستید!

5- زنجیره دستورات

هنوز بسیار از مدیران سطح بالای سازمان شغل شما را درک نمی کنند.آنها انتظار دارند که با کمترین بودجه و بدون کمک همه کاری را برای آنها انجام دهید.آنها از شما انتظار معجزه دارند مثلا انتظار دارند که یک PC برای آنها بیشتر از یک دهه کار کند!این سوء تفاهم یک نتیجه دارد و آن این است که شغل شما را دشوار می کند.
شما شغل خود را می شناسید و می دانید که شغل خود را می شناسید، اما مدیران شغل شما را نمی شناسند و متوجه نیستند که شغل شما را نمی شناسند.همه اینها موجب استرس می شود.

6- رقابت

شما می توانید روی یک چیز حساب کنید:همیشه یک نفر بهتر از شما وجود دارد.اما در صنعت IT این یک نسبت 1 به 1 نیست.به نظر می رسد که برای هرکدام از شما صد نفر متخصص IT وجود دارد که باهوش تر،سریع تر و بهتر از شماست.به یاد داشته باشید که IT مدام در حال تغییر است و اگر شما نتوانید خود را به روز کنید ممکن است دیگر استخدام نشوید و شغل خود را از دست بدهید.من هرچه بیشتر در این شغل می مانم متوجه می شوم که نوبت جوان تر هاست.توانایی چابک بودن،توانایی کار در ساعات اجباری را هم به موارد بالا اضافه کنید.من نمی گویم افراد مسن تر نمی توانند خود را تطبیق دهند.ما می توانیم، اما هر روزی که کار می کنیم روزی است که رقابت بیشتری به این رشته افزوده می شود و رقابت خوی درنده ای دارد.

7- ابر

زمانیکه که گزارشگر آب و هوا از ابر صحبت می کند من یاد یکی از معضلات خودم می افتم.اصطلاح ابر(Cloud) – منظور Cloud Computing است – امروزه یکی از جنبه های IT است و احتمالا خواهد بود.اما سوال اینجاست که واقعا ابر چیست؟آیا من باید از آن استفاده کنم؟آیا ابر امن است؟ هزینه ابر چقدر است؟این سوالات دایما ذهن من را مشغول می کند.عموما من از مشتریان خود سوال می کنم که آیا قبلا از Google Docs استفاده کرده اند؟اگر آنها بگویند بله، من به آنها می گویم که آنها در حال استفاده از ابر هستند.اما این جواب هیچ گاه قانع کننده نیست.کاربران و مشتریان انتظار دارند که ابر یک تجربه جادویی باشد که کارها را بهتر،سریعتر و راحت تر می کند.

8- کمبود استانداردها

در حوزه IT اگر بتوان از مجموعه ای از استانداردها استفاده کرد،زندگی ما بی نهایت بهتر خواهد شد.بسیاری از پروژه های کد باز تمام سعی خود را کرده اند تا به مجموعه ای از استانداردها دست بیابند تا نرم افزارهای انحصاری را به پایین بکشند.سازندگان نرم افزارهای انحصاری سعی می کنند کد خود را مخفی نگه دارند می توان گفت اکثر این نرم افزارها با استانداردها سازگار نیستند.اما وقتی شرکت ها این کار را انجام می دهند و از قبول استانداردها سرباز می زنند،موجب می شود تا کاربران نهایی و متخصصان IT در کارهای روزانه خود دچار مشکل بشوند.

9 – احترام

اکثر مردم دید بدی نسبت به متخصصان IT دارند.چرا؟دلایل زیادی وجود دارد.آنها قبلا تجربه بدی از کار با متخصصان IT داشته اند.آنها مشاوری داشته اند که به نظر میرسیده تنها قصد داشته محصولی را به آنها بفروشد..متخصصان IT باید تلاش زیادی بکنند تا احترام دیگران را به دست بیاورند.البته وقتی شما میخواهید مشکلی را در ابتدا حل کنید بهترین دوست آنها هستید اما بلافاصله بعد از اینکه مشکل حل شد،آنها انتظار دارند که شما کار بیشتری نسبت به آنچه برای آن استخدام شده بودید انجام دهید.
10 – دلیل دهم را به خود شما واگذار می کنم.آیا جنبه های منفی کار شما در IT نسبت به جنبه های مثبت آن بیشتر است؟شما اگر شغل خود را در زمینه IT ترک کنید به چه شغلی می پردازید؟ به نظر شما چه دلایل دیگری موجب می شود تا یک فرد شغلش را در حوزه IT رها کند؟
برچسب‌ها: , , ,

8 پاسخ to “10 دلیل برای اینکه شغل خود را در حوزه IT ترک کنید”

  1. wandethewebir Says:

    تشکر از مطلب خوب شما.
    یکی از نکات منفی شغل IT در ایران به نظر من عدم توجه صاحبان سرمایه و مدیران شرکت های IT به چیزی تحت عنوان طراحی ایده ، یا دیدگاه استراتژیک می باشد. علت اصلی این مشکل هم این است که بیشتر افرادی که در شرکت های IT مدیر عامل هستند و یا صاحب سرمایه هستند از دل IT بیرون نیامده اند و سرمایه های دیگر خود در صنایع دیگر را وارد صنعت IT کرده اند.

    بدترین چیز این است که در یک شرکت IT مدیر عامل آن شرکت با دیدگاه راه بنداز،جا بنداز ، و بدون برنامه ریزی و داشتن یک پلان درست در این صنعت حرکت کند و کارشناسان خود را وادار به پیروی از این شیوه غلط کند.

  2. ممد Says:

    مورد چهارم کاملا موافقم

  3. mOHAMMAD Says:

    salam.
    bayad begam ke in harfa neshoon mide shoma tak take in mavared ro az nazdik tajrobe kardid zira adam vaghti inharo mikhoone az tahe del mige ke doroste
    kare man ham ta hodoode ziyadi be IT marboot ast.
    moteassefane dar iran bayad IT ra faghat baraye alagheye shakhsi donbal kard
    ya bayad rabetee ghavi dashte bashi ya pool ke betavanee az pase kodat va hazinehaye hade aghalliyat bar biyaee
    khoshhalam ke hanooz afradi [euda mishavand ke ba in dide baz IT ra tahlil mikonand
    ba arezooye movaffaghiyat baraye shoma.

  4. حسین Says:

    سلام
    من هم با این موارد موافقم
    در مورد خودم ، استرس بیشتر از همه من رو اذیت میکنه … تا حدی که باعث ریزش موهام شده ..
    انگشتم تیک عصبی گرفته و هر چند ده دقیقه خود به خود کلیک میکنه !!

  5. ایمان Says:

    اگه تو ایران کسی در مورد IT تخصص داشت حق با شما بود . کم پیدا میشه که کسی از IT چیزی سرش بشه . مخصوصا الان.

  6. احمد Says:

    مشکل اينجاست که علم رايانه بسيار پويا و متغير است و زماني که يک فرد در يک موضوع خبره مي شود آن تخصص ديگر به دردش نمي خورد چون در موزه بايگاني مي شود و تکنولوژي جديد به مهارت هاي قبلي احتياج ندارد.( اين يکي خيلي آزار دهنده است)
    سرعت تغييرات در کامپيوتر به قدري زياد است که براي افرادي که در اين حوزه کار مي کنند سردرگمي و آشفتگي و کار بيش از حد را در پي دارد.
    من خودم اين را تجربه کردم اگر کسي بخواهد در اين شغل؛ مخصوصا نوع خدماتي آن مشتري ها را راضي نگه دارد حتما يک بلايي سرش مي آيد يا کچل مي شود يا لرزش مي گيرد خلاصه سالم در نمي رود.
    اين شغل پدر بزرگ آدم را در مي آورد .
    البته خبر خوب اينکه اين شغل کلا قرار است به تاريخ بپيوندد.

  7. mohammad Says:

    سلام دوست عزیز

    باید بگم که حقاً همینطوره.

    من خودم لیسانس آی تی دارم و در یک پتروشیمی در عسلویه مشغول بکار بودم. کسی که

    با عنوان کارشناس آی تی در یک پتروشیمی مشغول بکار شد و هیچگاه آسودگی ندید.

    حتی اگر خارج از ساعت کاری کاری رو انجام بدین صرفاً از روی دوستی این بازم روز

    دیگه بجای لطف میشه وظیفه! حتی پرسنل بعد از ساعت کاری هم دست بردار نیستن و و

    اگه توی خوابگاه باشی که دیگه وا مصیبت! آخرشم اگه کم کاری کوچولو بکنی باید

    زیر آبتو بزنن و جواب پس بدی به کارفرما و رئیسها! من تسویه کردم چون به این نتیجه

    رسیدم که توی حوزه آی تی نمیشه کارمند کسی بود. اومدم بیرون و رفتم دنبال دوره های

    شبکه (ماکروسافت و سیسکو)

    پیشنهاد میکنم اگه میخواین توی یه محیط حداقل کم استرس و آسوده کار کنین توی

    پروژه های موقت آی تی مشغول شین یا بزنین تو کار تجارت الکترونیک. کلا کارایی انجام

    بدین که ارتباط کاملا مستقیم با همه افراد نداشته باشه.

    شاد باشین 🙂

پاسخی بگذارید

